Sverige fick en rejäl väckarklocka inför sommarens fotbolls-VM när Norge vann med 3-1 i Oslo efter en första halvlek där Blågult var fullständigt tillbakatryckt.
Redan efter åtta minuter gav Jörgen Strand Larsen hemmalaget ledningen. Tio minuter senare kom 2-0 och innan pausvilan hade Norge även hunnit göra 3-0.
Sverige hade stora problem att hantera det norska anfallsspelet och siffrorna kunde ha varit ännu större.
– Vi ska vara överlyckliga att det inte står 6-0. Det här har varit under all kritik. Norge leker fotboll, sa Fredrik Ljungberg i Viaplay.
För Sverige var matchen den första av två träningsmatcher inför VM-premiären senare i juni.
Efter paus gjorde Graham Potter flera förändringar. Totalt nio spelare byttes in under den andra halvleken och spelet såg betydligt bättre ut.
Alexander Isak reducerade till 3-1 efter en stark individuell prestation där han tog sig förbi försvararen Sondre Langås innan han placerade in bollen.
Sebastian Nanasi trodde också att han hade gjort mål, men hans nick dömdes bort för offside.
– Jag såg den här dagen som ett seriöst träningspass egentligen och få fler minuter i benen. Att göra mål hjälper alltid en på traven, säger Isak.
Förbundskapten Graham Potter var tydlig med att den första halvleken inte höll måttet.
– Det var en väldigt tuff kväll för oss. Norge är före oss när det gäller deras spel och hur länge de arbetat tillsammans. Första halvlek är en väldig besvikelse, säger han.
Mittfältaren Jesper Karlström var mer självkritisk efter slutsignalen.
– Det är klart att det är frustrerande när man blir överkörd på det sättet. Det enda positiva är väl att vi kan ta med oss mycket och lära oss av den här matchen.
Sverige spelar sin sista träningsmatch före VM på torsdag när Grekland gästar Strawberry Arena.
Den 15 juni kl 04:00 väntar sedan Tunisien i VM-premiären. Efter det följer gruppspelsmatcher mot Nederländerna och Japan.











