Arsenal är engelska mästare för första gången sedan 2004.
Titeln säkrades på tisdagskvällen efter att Manchester City tappat poäng borta mot Bournemouth. City behövde vinna för att hålla liv i titelracet, men matchen slutade 1–1 efter ett sent kvitteringsmål av Erling Haaland.
Det räckte inte. När slutsignalen gick stod det klart att Arsenal inte längre kunde passeras i tabellen. Londonklubben leder nu med fyra poäng med en omgång kvar att spela.
Spelare och ledare följde Manchester Citys match tillsammans på klubbens träningsanläggning och firandet drog igång direkt efter slutsignalen. Declan Rice var snabb med att lägga ut ett inlägg på Instagram.
– Som jag sa till er, det är klart, skrev mittfältaren.
Kommentaren syftade på att Rice efter segern mot Burnley tidigare i veckan tonat ner snacket om att guldet redan var säkrat.
För Arsenal är det klubbens första ligatitel på 22 år. Senast laget vann Premier League var säsongen 2003/2004 när det klassiska ”Invincibles”-laget gick obesegrat genom hela serien med bland andra Fredrik Ljungberg i laget.
Sedan dess har Arsenal flera gånger varit nära att vinna ligan igen, men de senaste säsongerna har laget fått se Manchester City dra det längsta strået.
Arsenal kan dessutom fortfarande avsluta säsongen med en ännu större triumf. Den 30 maj väntar Champions League-final mot Paris Saint-Germain.
För svensk del blev kvällen också historisk då Viktor Gyökeres blev den första svensken på 19 år att vinna Premier League.
Den senaste svensken som vann ligan var Henrik Larsson med Manchester United säsongen 2006/2007. Larsson spelade dock bara sju matcher under sin korta utlåning från Helsingborg och fick aldrig någon officiell medalj.











